آخرین اخبار
کد مطلب: 80139
?? قلم دارو براي ?? ميليون ايراني رايگان مي‌شود
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1586
 
به گزارش سلام لردگان، سيدحسن هاشمي در حاشيه برنامه کشوري بزرگداشت هفته جهاني شير مادر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مباحث مختلف تغذيه با شير مادر اظهارداشت: تغذيه با شير مادر براي نسل کودکان و نوزادان کشورمان اهميت دارد و واقعا مجلس و دولت بايد در اين زمينه تصميم يکنواختي بگيرند و اين مبحث را به يکديگر تحميل نکنند. به هرحال مادران امروز کشورمان غالبا در حال تحصيل و يا شاغل هستند. بنابر اين دولت و مجلس بايد اعتبارات لازم را لحاظ کند و وزارت بهداشت نيز وظايف خود را در اين حوزه به خوبي انجام خواهد داد. 

وي با اشاره به اهميت شيردهي در 3 ماهه اول سن نوزاد که متاسفانه برخي مادران متوسل به شير خشک مي‌شوند ادامه داد: توصيه ما براي غذاي کمکي بعد از 6 ماهگي و سال دوم سن کودک است. وزارت بهداشت نيز سعي مي‌کند با ارائه آموزش‌هاي لازم در خانه‌هاي بهداشت و بيمارستانهاي دوستدار کودک مسئله تغذيه با شير مادر را ترويج دهد.

هاشمي ادامه داد: البته اين امر کافي نيست و در حالي که امسال سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» نامگذاري شده است مي‌طلبد بازاريان و ديگر صنوف فرهنگ تغذيه با شير مادر را بيشتر ترويج کنند و اين امر نه تنها در جامعه ما توصيه مي‌شود بلکه در بسياري از جوامع  مشوق‌هاي بيشتري براي اين کار توسط سياستگذارانشان گذاشته شده است. بنابر اين ما اميدواريم دولت و مجلس در اين امر قدم‌هاي موثري بردارد. البته کارهاي خوبي شده است ولي افت و خيزهايي هم داشتيم.

* شاخص سلامت نوزادان ايراني عالي نيست

وزير بهداشت درباره شاخص سلامت نوزادان در کشورمان نيز گفت: شاخص سلامت نوزدان در کشور عالي نيست زيرا در يک زمان رتبه نخست را داشتيم ولي در حال حاضر دو رقمي شده‌ايم . البته در صورتي که مجلس اعتبارات لازم را ارائه دهد شبکه‌هاي بهداشتي گسترش خواهد يافت و با کمک رسانه‌ها توانمند‌سازي ايرانيان نيز افزايش خواهد يافت.

هاشمي در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران عنوان کرد: ما با هر تصميمي که در سازمانها براي ترويج تغذيه با شير مادر صورت پذيرد استقبال مي‌کنيم البته سخت و هزينه‌بر است ولي براي اينده کشور از نظر اقتصادي بسيار مفيد واقع خواهد شد. براين اساس بسياري از کشورها در اين باره مشوق‌هايي را که ارائه مي‌دهند بسيار بيشتر از مشوق‌هاي کشورمان است. بنابر اين مجلس قانون و اعتبار بگذارد دولت هم همراهي خواهد کرد. ولي اينکه توصيه اخلاقي کنيم ولي اعتباري وجود نداشته باشد خوب نيست. 

* هاشمي: به خدا قسم مي‌خورم پيگير برنامه‌هاي بهداشتي هستم، درمانگر نيستيم

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنيم درباره اقدامات وزارت بهداشت براي اجراي بسته‌هاي بهداشتي در طرح تحول سلامت نيز گفت: علي‌رغم تلاش‌هاي زيادي که داشتيم در دو ماه گذشته موفق نشديم برنامه‌هاي بهداشتي را در اين طرح به صورت کامل شروع کنيم. با تمام اين برنامه‌ها موکول به بعد از ماه مبارک رمضان شد براين اساس بر طبق تصميمي که ديروز گرفته شد نهادهايي که بايد در اين راستا تلاش کنند بايد از نظر اعتبارات همراهي لازم را داشته باشند تا بتوان بسته‌هاي بهداشتي رابه اجرا درآورد. ولي متاسفانه هنوز ما را متهم مي‌کنند که برنامه‌هاي ما درمانگر است و نمي‌دانيم به چه چيزي قسم بخوريم که اينطور نيست. زيرا هر آدم عاقلي مي‌داند که پيشگيري مقدم‌تر از درمان است.

هاشمي ادامه داد: بر همين اساس در بسته‌هاي بهداشتي طرح تحول سلامت شبکه‌هاي بهداشتي که امروزه در روستاها وجود دارد کامل مي‌شود و اميدواريم در نيمه دوم امسال عقب‌ماندگي بسته‌هاي بهداشتي را در طرح تحول سلامت جبران کنيم.

* آمار کامل مصدومان شيميايي سردشت برآورد مي‌شود

هاشمي در ادمه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره جلسه رسيدگي به مشکلات سردشت نيز عنوان کرد: در جلسه‌اي که با حجت‌الاسلام شهيدي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران داشتيم تعيين شد تا مدت دو هفته آينده مديريت درماني در سردشت يکجانبه شود. به معناي آنکه اين مديريت بر عهده چه وزارت بهداشت و يا بنياد شهيد قرار گرفت اعتباراتمان را در اختيار همديگر قرار دهيم و بر اين اساس بنياد شهيد با تمهيدات فرمانداري سردشت آمار کامل مصدومان شيميايي اين شهر را برآورد کند. زيرا اکنون آمار 1400 مصدوم شيميايي ارائه مي‌شود ولي در زمان بمباران شيميايي بالغ بر 12 هزار نفر دچار عارضه اين بمباران قرار گرفتند و بسياري از اين افراد امروزه درخواست بازبيني پرونده‌هاي پزشکي خود را دارند. البته وزارت کشور نيز بايد اقداماتي کند که بنده مطالب آن را در هيئت دولت اعلام کردم. 

* روغن پالم خوب نيست

وزير بهداشت درباره مشکل روغن پالم در شير نيز گفت: ما اين گزارش‌ها را در دولت و به رئيس جمهور ارائه کرديم جلسات متعددي با وزير کشاورزي داشتيم و وي دستور داد تا استفاده از روغن پالم از 50 درصد به 30 درصد کاهش يابد. متاسفانه بسياري از شيرهاي پرچرب مربوط به روغن است نه شير آن و مردم بايد بدانند براي چه محصولي هزينه مي‌کنند. زيرا عمده عوارض آن باعث آسيب‌هاي جسمي مي‌شود.

وي تصريح کرد: البته جمع کردن چربي پالم به اين آساني نيست و يک شبه ايجاد نشده است بلکه سالهاي سال است که وجود داشته و کم‌توجهي صورت پذيرفته و بعضي ها که مي‌خواستند وضع‌شان بهتر شود از اين امر سودجويي کردند بنابراين شيرهايي که با روغن پالم توليد مي‌شوند اصلا خوب نيست. برنامه‌هايي براي اصلاح آن توسط سازمان غذا و دارو در حال اجرا است ولي آنقدر در وزارت بهداشت کار وجود دارد که بايد يکي يکي آنها را انجام داد. 

* هاشمي: مخالف افزايش قيمت شير هستيم

وزير بهداشت درباره افزايش قيمت شير نيز عنوان داشت: ما نيز مخالف افزايش قيمت شير هستيم. زيرا شير به نوعي غذاي سالم و اصلي به حساب مي‌آيد. بنابر اين دولت و مجلس بايد در اين امر همت وافري داشته باشند و اميدواريم سال بعد تمهيداتي پيش‌بيني شود تا قيمت لبنيات افزايش نيابد. 

* ارائه ويتامين D رايگان به ايرانيان

هاشمي تصريح کرد: براين اساس و با توجه به اينکه تمام ايرانيان از کمبود ويتامين D رنج مي‌برند در مرکز بهداشتي ويتامين D رايگان ارائه مي‌شود بخصوص در روستاها؛ براين اساس هر چقدر مجلس و دولت در اين امر هزينه کنند در دراز‌مدت از نظر اقتصادي سود خواهند برد. 

* وزير بهداشت: براي فرزندانم حاشيه درست نکنيد

وي درباره شيردهي فرزندان خود نيز گفت: همه فرزندان بنده از شير مادر استفاده کرده‌اند البته براي فرزندانم حاشيه درست نکنيد. بيشترين صبحت‌هاي بنده در سخنراني‌ام درباره ترويج شير مادر که مطالبي هم درباره خانواده‌ام گفتم براي آن بود که مادران را به تغذيه با شير مادر تشويق کنم. 

* اشتغال مادران بهانه‌اي براي شير ندادن به کودکان

هاشمي در ادامه با بيان اينکه اين مسئله که عنوان مي‌شود بسياري از خانم‌ها اشتغال دارند و نمي‌توانند به نوزادانشان شير دهند بهانه است گفت: البته مادر شاغل شرايطش بسيار سخت‌تر از خانم خانه‌دار است ولي بايد به فرزندش بيشتر توجه کند. ولي مسلما اشتغال نيز در اين امر يک مانع به حساب مي‌آيد. البته افراد بسياري را مي‌شناسم که با وجود اشتغالي که دارند به خوبي فرزندشان را نيز از شير مادر تغذيه مي‌کنند. 

* ورود شير خشک‌هاي رژيمي به کشور تسهيل شد

وي در باره مشکلات شير خشک‌هاي رژيمي نيز گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته به دليل عدم تعهد کمپاني‌هاي خارجي در زمينه ورود شيرخشک‌هاي رژيمي دچار مشکل بوديم ولي خوشبختانه در 10 روز گذشته اين شيرخشک‌ها وارد کشور شده است.

هاشمي در مورد توضيح بيشتر نسبت به اجراي بسته‌هاي بهداشتي طرح تحول سلامت بيان داشت: بسته‌هاي بهداشتي طرح تحول سلامت را به نوعي شروع کرده‌ايم بطوري که در شهرهاي زير 20 هزار نفر 700 پزشک و ماما مشغول به کار شده‌اند، دارو، واکسن و مکمل‌ها در حال توزيع است، خانه‌هاي بهداشت در حال بازسازي است البته هنوز آن سرعتي که مطلوب ماست اتفاق نيفتاده است. ولي سرشماري در حاشيه شهرها را شروع کرديم که بالغ بر 10 ميليون نفر جمعيت اين مناطق برآورد شد.

* هاشمي: فکر کنم براي يک درصد ارزش افزوده باز راهي بيمارستان شوم

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت يک درصد ماليات ارزش افزوده که به حوزه سلامت اختصاص خواهد يافت، گفت: اعتبارات يک درصد ماليات ارزش افزوده که بالغ بر 3 هزار ميليارد است بايد تامين شود. هنوز چيزي تحويل داده نشده است و اين بحث بين وزارت بهداشت و بيمه وجود دارد. فکر کنم به خاطر همين مشکل يک درصد ماليات ارزش افزوده باز راهي بيمارستان شوم.  (وزير بهداشت چند ماه قبل به دليل اختصاص يک درصد ماليات ارزش افزوده به بيمه‌ها دچار ناراحتي قلبي و راهي بيمارستان شده بود).

وزير بهداشت ادامه داد: درباره اعتبارات يک درصد ماليات ارزش افزوده نمايندگان مجلس تصميم گرفتند که اين اعتبارات از طرف رئيس جمهور به حوزه‌هاي سلامت تخصيص يابد. بنابراين بنده نيز قرار نيست دوباره درباره بيمه‌ها صحبت کنم زيرا بايد اين مشکل روزي حل شود تا آرامش در حوزه سلامت برقرار شود، اين مديريت دوگانه خوب نيست. 

هاشمي بيان داشت: ما براي ماليات يک درصد ارزش افزوده برنامه‌ريزي مفصلي نوشتيم از جمله آنکه مناطق محروم فاقد پزشک داراي پزشک شود، 80 ميليارد تومان صرف دارو شود، تا 51 قلم دارو براي 22 ميليون نفر علي‌الخصوص روستايي‌ها رايگان شود، مکمل‌‌هاي لازم به مادران توزيع شود و تسهيلات زايمان نيز افزايش يابد. همچنين واکسن جديد پنتاوالان که در تمام منطقه به جز ايرن استفاده مي‌شود را بتوانيم از امسال شروع به استفاده کنيم. 

وي ادامه داد: همچنين تغييرات جدي براي محل سکونت پزشکان خواهيم داشت و 2 هزار خانه بهداشت نيز ساخته خواهد شد که تمام اين اقدامات از اعتبارات يک درصد ماليات ارزش افزوده خواهد بود ولي به شرطي که اين اعتبارات گم نشود. به احتمال زياد اين اعتبار در حال حاضر با توجه به مالياتي که مردم داده‌اند در صندوق دولت وجود دارد.

مرجع : خبرگزاري تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس